dinsdag 15 september 2009

~Herfst wandeling in de Eifel.

     
De herfst is een boeiend jaargetijde.
De bomen kleuren hun bladeren lichtgroen,
geel rood, oranje, bruin.

In samenspel met de zonnestralen die door
de kronen van de bomen glijdt.

Schitterend dit prachtig schouwspel in de natuur.
Af en toe dwarrelt een felgekleurd blad naar de grond.
In de verte klinkt het geluid van de specht.

Grote bonte specht 
Wat zou het zijn?
De zwarte,de groene, of de bonte?
Ze komen allemaal voor in de bossen.
Links en rechts van de bospaden
zie je naaldbomen, lariks, groene den,
fijne spar, beuken, eiken en de berk.

Hier en daar zie je gevallen bomen,
tijdens de storm en blijven dan daar liggen.
Op open plaatsen zie je alweer de nieuwe aanplant.
En dan aan de zijkant van het pad,
tussen de varens door, zien wij de sporen
van wilde zwijnen en reeën.

wilde-zwijnen   
De wilde zwijnen die alles omwroeten.
Overdag is het moeilijk te zien, ze zitten
verscholen tussen het dichte struikgewas,
Zeker zo’n 80 zwijnen houden zich daar op.

Je kunt ze volgens mij maar ook beter niet tegen komen.
Toch hebben wij in het voorjaar een grote
groep gezien, met hun jongen.
Ze zijn dan extra gevaarlijk.
Ook een keer van dichtbij een grote groep
van die grote herten. Prachtig hoor!!

wildzwijn big

Dit alles mocht ik het weekend ontdekken in de Eifel,
waar we samen drie dagen hebben gewandeld.
Het is werkelijk een Gods wonder,
deze prachtige kleurenpracht.

De dank is aan U mijn God,
dat U mij de ogen opent voor deze prachtige
wereld, Uw schepping.

Steeds weer opnieuw laat U mij dit weer zien.
U bent mijn God, door Uw genade en liefde.
Ik zal U prijzen, mijn leven lang.
Zijn goedheid en liefde zijn eeuwig.      
~Psalm 118: 29 b. ~

(Foto’s gevonden op internet)

Geen opmerkingen: